Anmeldelse: Vaiana

I Disney eventyr bryter de trenden med jenter i nød og gir heltinnen rollen til prinsessen selv.

Handling

Etter at halvguden Maui (Dwayne Johnson) stjal en stein som var "hjertet" til Moder Jord (kalt Te Fiti) i filmen, begynte alt liv på den polynesiske skjærgården sakte å visne bort. Så når den kommende høvdingen Vaiana (Cravalho) hører om legenden om Maui som stjal hjertet, drar hun ut på et oppdrag for å finne både Maui og steinen - som må returneres til Te Fiti før hele verden dør.

Når hun finner Maui, viser det seg at det ikke er fullt så enkelt, siden han ikke lenger har noen magiske krefter. Derfor, for å finne steinen, må Vaiana hjelpe ham med å gjenvinne kreftene, slik at hun kan få tilbake steinen.

Manus og regi

Filmen er regissert av totalt fire regissører, men først og fremst av Disney-duoen som tidligere ga oss hitene Aladdin, Den lille havfruen, Herkules, Sjørøverplaneten og Prinsessen og froskenRon Clements og John Musker. I tillegg til dem er Don Hall og Chris Williams medregissører, men jeg vet ikke hvor stor innvirkning de hadde. Antagelig har de tatt seg av mindre deler av filmen.

Uansett hvem som gjorde hva, er Vaiana forferdelig godt utført, med hver scene som tjener en hensikt og beveger historien jevnt. Karakterene som dukker opp - hovedsakelig grisen Pua og kyllingen Heihei - er både originale og morsomme. Vi ser Vaianas kjærlighet til vann og hav vokse gjennom forholdet til bestemoren, et forhold som så holdes i live og hjelper henne gjennom filmen.

Når hun så møter halvguden Maui, blir kjent med ham og begynner å samarbeide med ham, utvikles det et åpenbart forhold også der. Det er rett og slett merkbart at menneskene som skrev denne filmen har jobbet med akkurat dette i flere tiår - det er upåklagelig.

Skuespillere

Hawaiisk skuespillerinne Auli'i Cravalho utmerker seg som den originale stemmen til Vaiana, eller Moana som hun kalles i den engelske filmen. Rollen passer henne som hånd i hanske, og etter å ha hørt noen intervjuer med filmskaperne, var det tydelig at det var Auli'i Cravalho som fikk det til å «ta av» — da visste de at de hadde funnet den rette personen til å spille heltinnen.

Stemmen til Maui spilles av Dwayne Johnson, som også gjør en veldig god jobb, nesten overraskende bra. Jeg har aldri sett ham i en skuespillerrolle tidligere, men i denne filmen gir han karakteren troverdighet både i dialog og sang - faktisk solgte sangen You're Welcome så bra at den ble platina i USA, noe som betyr at den er kjøpt minst 10 millioner ganger.

Musikk

I tillegg til alt det andre som gjør at Vaiana skiller seg ut fra resten av de animerte familiefilmene som slippes nå, er musikken også på topp, komponert av Mark Mancina, Lin-Manuel Miranda og Opetaia Foa'i. Selv om det føles som om jeg gjentar meg selv, er musikken også veldig bra — en perfekt stemningsbooster som pumper opp når ting er spennende i filmen.

Vurdering

Det er lett å ta det for gitt, men jo mer du tenker på det, jo mer innser du at jenter i Disney-filmer aldri er sterke i seg selv. Vaiana endrer på det og lar heltinnen – som heller ikke er mager som en pinne – få en sentral rolle i historien. Bortsett fra det er filmen veldig underholdende og ser utrolig bra ut, med fine animasjoner og lys og realistisk vann.

Som barnefilm er dette uten tvil en fullscorer, og selv om karakteren synker litt for oss eldre, er det en av de barnefilmene jeg heller vil se om og om igjen.

Positivt

•   Endelig en sterkere kvinnelig hovedperson